Pawai Tanglong



Pamerintah kuta Banjarbaru Provinsi Kalimantan selatan siap manggalar Festifal Tanglong atau Lampion dan bagarakan (membangunkan)sahur pada 4 agustus 2012.

Kepala Bagian Humas Setdako Banjarbaru Aida Yunani,mengatakan,palaksanaan festival yang menjadi agenda rutin satiap bulan Ramadhan dimajuhakan dari jadwal yang ditatapkan satiap tahun.

Palaksanaannya dimajukan pada malam ke 14 ramadhan bertapatan 4 agustus 2012 dimana biasanya dilaksanakan pada malam ke 21 Ramadhan atau wa malam selikuran.

Festifal Tanglong atawa lampion adalal lumba kresi baik dalam bantuk sani kaligrafi , arsitek awan jua figur tartantu yang barnuansa islami diandak di atas mubil yang di kaliling akan di kuta.

Sadangkan festival bagarakan sahur adalah seni kriasi membangun akan sahur yang dilakuakan ulih babarap urang dilangkapi paralatan yang babunyi bunyi ,yang tujuan nya manggarak akan urang supaya basahur.

Festival nya di maju hakan supaya menghurmati umat muslim yang lebih maningkat kan ibadahnya pada sepuluh hari manjalang habis bulan Ramadhan sahingga labih khusu' manjalani ibadah "ujar panitia"

Festival dimeriahkan kabang api yang di cucul pada pamulaan festival lawan panghabisan festival "ujar panitia jua pang""

kakawanan lihati jua postingan ulun yang lain jua lah
Share this article :

Posting Komentar

SILAHKAN ISI NO SPAM YACH!!!!

Pengunjung perhari

Rating for punyaunda.com punyaunda.com-Google pagerank,alexa rank,Competitor

Translate

 
Support www.sumberiklangratis.com: Copyright © 2013. punyaunda - All Rights Reserved